Marketingcommunicatie moeilijk? 5 tips
Jouw organisatie is bijzonder. Dat weet iedereen! Toch? Helaas pindakaas. Ook jouw organisatie heeft marketingcommunicatie nodig. Waarom? Wat is het doel van je organisatie? Wil je een dienst of product verkopen? Dan is het belangrijk dat je jouw boodschap luid en duidelijk overbrengt aan je doelgroep.
Marketing en communicatie: het verschil
Marketing en communicatie zijn twee termen die vaak door of naast elkaar gebruikt worden. Weet jij wat het verschil is tussen deze twee termen?
- Communicatie is een activiteit waarbij we betekenissen uitwisselen. Het Latijnse woord ‘communicare’ slaat terug op ‘iets gemeenschappelijk maken’.
- Marketing heeft betrekking op alle activiteiten die een organisatie uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.
Anders gezegd: communicatie is het verhaal, marketing geeft richting aan de manier waarop we dat verhaal naar buiten brengen.
Ok. En dan?
Als je het verhaal helder hebt, dat wil zeggen: weten wie je organisatie is, kun je nadenken over de volgende stap. Hoe breng je je verhaal naar buiten? 5 zaken om rekening mee te houden:
- Stel je doelgroep vast
Zoek je doelgroep en de randjes daaromheen op. Zij moeten weten dat jouw organisatie bestaat, en zich er thuis bij voelen. - Storytelling
Raak je doelgroep ‘in het hart’: vertel ‘waarom’ jouw organisatie ertoe doet. Echte verhalen maken het makkelijker om dit te vertellen. Storytelling, persoonlijk en uit de praktijk. - Wees herkenbaar
Zorg voor herkenbaarheid. Een consistente uitstraling in je huisstijl. Laat de doelgroep weten dat het over jouw organisatie gaat. - Zorg voor continuïteit
Communiceer regelmatig zodat je op het netvlies van je doelgroep blijft hangen. - Verras!
Benader de doelgroep (ook) waar ze het niet verwacht. Zet gerust een ‘wild card’ in: doe iets geks of zoek de randen op.
Meer weten? Neem gerust contact met ons op.