Identiteit en imago, een onafscheidelijk stel

Identiteit en imago; twee belangrijke communicatiebegrippen, die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Maar wat hebben ze precies met elkaar te maken en hoe beïnvloeden ze elkaar?

Je eigen ‘ik’

Iedere organisatie heeft een identiteit, een persoonlijkheid. Je identiteit, ook wel ‘corporate identity’, is datgene wat je bent en wat jou uniek maakt. Je identiteit wordt gevormd door zaken als missie, visie en kernwaarden. Maar ook de cultuur in je organisatie speelt een rol. Je identiteit is dus als het ware het DNA van je organisatie. Helaas zitten er soms verschillen tussen wie je wilt zijn en wie je werkelijk bent. Wil je als bedrijf servicegericht zijn? Dan kan een onvriendelijke helpdeskmedewerker funest zijn. Dit vertaalt zich automatisch door naar je imago.

Zo ziet de buitenwereld je

Het beeld dat je doelgroepen van je organisatie hebben is je imago. Natuurlijk wil je dat dit beeld overeenkomt met je identiteit. En dan met name je gewenste identiteit. Krijgen je klanten een onvriendelijke helpdeskmedewerker aan de lijn? Dan kan het beeld ontstaan dat je bedrijf niet servicegericht is. Ook een moeilijk toegankelijke website met ingewikkelde tekst beïnvloedt je imago in negatieve zin. In zo’n geval is er actie nodig! Neem je communicatie en design eens onder de loep. En -misschien nog wel belangrijker- het gedrag van je medewerkers! In een volgende blog lees je er meer over.

Met een zogenaamde Gap-analyse krijg je inzicht in eventuele verschillen tussen de gewenste en werkelijke situatie. Wij helpen je graag op weg!

Annemiek Huijts
13 september 2020
Terug naar het overzicht