Het geheim van een goede kernboodschap
Een heldere kernboodschap formuleren, het klinkt gemakkelijk. Maar in één of twee zinnen tot de kern komen, kan best lastig zijn. Wat moet je in je achterhoofd houden bij het opstellen van een kernboodschap?
Wat is een kernboodschap?
Een kernboodschap vertelt de essentie van jouw verhaal over jouw organisatie, dienst of product. Maar, is dit wel zo? We draaien het even om. Als jij naar een restaurant gaat, gaat het er dan om welk gerecht het restaurant jou wil voorschotelen? Of gaat het om wat jij van de menukaart wil? Juist. Dáár raken we de kern. Het draait om de doelgroep.
Een overtuigende boodschap gaat niet over jou
Ten eerste ken je je eigen doelen, je wilt immers de klant in je restaurant krijgen. Als je dit helder hebt, verplaats je je in je doelgroep. Weet dus wat je op je menukaart zet, én hoe. Schotel je doelgroepen voor waar zij interesse in hebben. Een sterk verhaal vertelt wat zij willen weten. Kortom, de truc van een overtuigende boodschap is niet vertellen wat jij kwijt wilt, maar wat je publiek bij je komt halen.
Kort, korter, kortst
En dan komt de grootste uitdaging: het verwoorden van een bondige boodschap waarin je de drie elementen Kijk, Want en Dus verwerkt. Hoe kernachtiger je boodschap, hoe duidelijker je verhaal straks wordt.