De kern raakt!

Met veel woorden weinig zeggen is eenvoudiger dan met weinig woorden veel zeggen. Huh? Wat? Die zin moest je twee keer lezen, of niet? Nu weet je meteen waarom het handig is om een heldere en bondige boodschap op te stellen. Wij komen direct ‘to the point’ met deze vier tips.

Een korte en heldere boodschap is doorslaggevend voor communicatie. Hoe beknopter en duidelijker de boodschap, hoe beter deze overkomt. Maar hoe vertel je de kern van je verhaal met weinig woorden? Vraag jezelf het volgende af:

Wie is je doelgroep?

Bedenk voordat je aan de slag gaat wie je doelgroep is. Wat wil én verwacht je publiek? Waarom is jouw doelgroep geholpen met jouw product of dienst? Deze vragen helpen je om de inhoud van je boodschap te verwoorden. Ook de vorm is belangrijk. Zorg er daarom voor dat je weet hoe je je doelgroep aanspreekt en pas daar de toon van je berichtgeving op aan.

Wat wil je bereiken bij je doelgroep?

Wat is jouw doel? Wil je je publiek overtuigen, enthousiasmeren, informeren of aanzetten tot actie? Wat moet je doelgroep na het horen of lezen van jouw kernboodschap doen of weten?

De juiste ingrediënten

Nu je je doelgroep geobserveerd hebt en je je eigen doelen helder hebt, is het tijd voor een krachtige kernboodschap. Vertel niet wat jij doet, vertel je doelgroep wat je voor hem gaat doen. Verwerk de drie elementen Kijk, Want en Dus in je boodschap. Daarnaast is je kernboodschap helder verwoord.

Test test test

‘Last but not least’: test je kernboodschap bij je publiek. Maak bijvoorbeeld twee of drie versies van je kernboodschap en praat erover met anderen. Onderzoek of jouw moeder, neefje of buurman ‘m snapt. Test of je boodschap het gewenste effect heeft en of je ermee uit de voeten kunt.

Wil jij weten of jouw communicatiestrategie, website of pitch kernachtig genoeg is? We laten je graag zien waar je kansen liggen.

Anne Geurts
10 maart 2020
Terug naar het overzicht