Aan welke communicatieblunders maak jij je schuldig?

Oeps! Herken je dat gevoel dat je nét iets te snel was met het versturen van die ene belangrijke e-mail? Het overkomt de beste. Een foutje is zo gemaakt. Welke communicatieblunders kun je maar beter voorkomen in 2020?

Persbericht: geweldig, versie 2.1

Alleen al over ‘het persbericht’ kunnen we een boek volschrijven. Het begint al met het versturen van een persbericht terwijl je eigenlijk geen nieuws hebt. Of het bericht naar niet bij het bericht passende media sturen. Of als een telefoontje naar een journalist effectiever geweest was. En wat dacht je van ‘Wij van WC-Eend’-achtige taferelen? Noem jezelf niet geweldig, fantastisch of uniek. Laat het zíen. Een ander trekt die conclusie zelf wel.

Geen commentaar

Ook deze zien we regelmatig voorbijkomen. De media pikken een negatief verhaal op, maar het ‘onderwerp’ geeft geen officiële reactie. Je hebt áltijd een reactie, al is het maar: “Ik heb nu nog niet genoeg informatie om een reactie te kunnen geven.” Klinkt veel beter dan: “Geen commentaar.”

Smul jij stiekem van deze communicatieblunders? Lees dan als echte ramptoerist onze blogs over timing en een slechte boodschap.

Anne Geurts
7 januari 2020
Terug naar het overzicht