Ben jij een blunderbaas?

Wat maakt externe communicatie goed? Hoe landt jouw boodschap bij je doelgroep? En omgedraaid, wat werkt niet? Communicatie kan je organisatie maken of breken. Dat laatste wil je natuurlijk vermijden. Om je helpen dit te voorkomen, hebben we twee communicatieblunders voor je op een rij gezet. Zo voorkom je dat jij een ‘blunderbaas’ wordt.

Slechte boodschap

Een boodschap die niet aansluit bij de beleving van de ontvanger. Vast herkenbaar, want het komt vaak voor. Of de boodschap is te ingewikkeld, lang of onduidelijk. Een slechte boodschap kan vreemde reacties opleveren. Soms kun je dit achteraf repareren, maar je staat al meteen met 1-0 achter.

Zorg ervoor dat je helder hebt wat je wil bereiken in je communicatie. Ook (potentiële) klanten hebben behoefte aan deze helderheid. Een kernboodschap helpt je bij het rond krijgen én houden van je verhaal. Met een passende kernboodschap kun je jezelf telkens afvragen: past dat wat ik communiceer nog bij de kernboodschap?

Overload aan info

Sharing is caring. Wie kent deze uitspraak niet? Meestal is het geen probleem om veel dingen te delen. Maar informeer je te vaak, dan zal je doelgroep haar interesse verliezen. Als ze hierdoor op den duur de belangrijkste berichten over het hoofd zien, is dat zonde. Hoe voorkom je  dit? Ken je doelgroep. Wat wil en verwacht je doelgroep? Sluit je communicatiemomenten hierop aan.

Anne Geurts
28 november 2019
Terug naar het overzicht