Blunder jij op vrijdag de dertiende?

Vrijdag de dertiende. Volgens velen een ongeluksdag vanwege de combinatie van vrijdag en dertien. Wat vind jij? Bijgelovigheid? Of neem je het zekere voor het onzekere? Wat het ook voor een dag wordt, deze twee communicatieblunders maak jij alvast niet!

Foutje bedankt

Check, check, dubbelcheck. Controleer altijd je bericht voordat je het publiceert. Een foutje op social media is snel gemaakt. Aanpassen kan, maar als je pech hebt, ben je op Twitter het gesprek van de dag. Ook in persberichten zien we vaker foutjes voorbijkomen. Een nulletje te veel of te weinig in je financiële informatie kan vervelend uitpakken.

Timing is everything

Heb je je al eens afgevraagd waarom jouw bericht niet opgepikt wordt door de media? Het moment waarop je je bericht naar journalisten verstuurt, is cruciaal. Cliché, maar vermijd weekenden en feestdagen. Let ook op deadlines van redacties. Zorg ervoor dat op het moment van versturen alles aan de achterkant geregeld is. De boodschap te vroeg communiceren kan voor vervelende situaties zorgen. Denk aan een krantenartikel over een reorganisatie terwijl het personeel nog van niks weet. Zorg daarnaast voor een getrainde woordvoerder. Hij of zij kan eventuele vragen van journalisten beantwoorden. Een woordvoerder kan je boodschap maken of kraken.

Anne Geurts
13 december 2019
Terug naar het overzicht