Stuur op regie
Het communicatievak beweegt continu. Met name op online gebied volgen ontwikkelingen elkaar snel op. Door sociale media beïnvloeden doelgroepen elkaar, zonder dat jij daar invloed op hebt. De spelregels veranderen voortdurend. Het lijkt nog maar nauwelijks mogelijk om communicatie te sturen of te controleren. Wat kun je dan wel doen? ‘Regie’ is het toverwoord. Hoe neem én houd je de regie?
Zie de potentie
Een communicatieprofessional komt niet weg met alleen het bedenken en uitwerken van leuke uitingen. Juist de effort dáárna is de sleutel tot succes: interactie. Ga het gesprek aan met je doelgroep. Niet omdat de klant reageert op jouw verhaal, maar wees proactief en zie de latente behoefte van jouw klant. Speel in op behoeften voordat je klant überhaupt weet dat hij ze heeft.
Een belangrijke reden dat een klant geen concrete behoefte heeft aan een product of dienst, is omdat hij of zij niet weet dat het bestaat. Als je dertig jaar geleden had gevraagd naar de behoeften rondom telefonie had je waarschijnlijk geantwoord dat men een langer snoer wilde om ook buiten te kunnen bellen. We relateren onze behoeften aan onze perceptie van de huidige wereld, niet van de toekomstige. Stel je klant daarom korte vragen én vraag door: “Wat versta je onder praktisch?” of “Kun je een voorbeeld geven?”
De story van jouw organisatie
Het zien van de potentie, anders gezegd: het kennen van je klant, is één stap. Om dit goed te kunnen, moet je je eigen organisatie goed kennen. Weet wat de meerwaarde van jouw product of dienst is, waarom en voor wie. Zorg dat je het verhaal van je organisatie helder hebt en vertaal dit in de juiste content en kanalen. Door je verhaal te vertellen op een aansprekende manier, kun je anderen inspireren. Verbind met die ander. Je zult zien dat hij met plezier jouw verhaal verder vertelt. Werk samen met anderen en stuur op de regie.
Goed luisteren
Wanneer je verbonden bent met je klant, blijf je regisseren. Zo (onder)houd je kennis en expertise dichtbij. Door je blik te verruimen en creatief te verbinden, ga je als organisatie anders denken en ondernemen. Natuurlijk weet je dat authentiek en persoonlijk communiceren belangrijk is. Maar jij weet dat luisteren en openstaan voor andere mensen, ideeën en methodes misschien nog wel belangrijker is. Het enige wat je hoeft te doen is de regie in handen te nemen.
Heb jij de communicatieregie in strak in handen? Of denk je dat het nog beter kan? Ik laat je graag zien waar je kansen liggen.