Mooie praatjes

De behoefte aan authentieke en persoonlijke communicatie is onder andere door de opkomst van digitale media groeiende. Mobiel internet en smartphones faciliteren snel en persoonlijk contact op het moment dat het de consument uitkomt. Consumenten willen een persoonlijke, informele relatie met ‘hun’ merk. Ook identificeren ze zich steeds meer met een merk vanwege de echtheid ervan. Ze gaan een relatie aan op basis van vertrouwen.

Merken springen hier handig op in met bijvoorbeeld de inzet van influencers. Vloggers en bloggers inspireren anderen met informele communicatie over merken. Merken worden zonder opsmuk gepresenteerd  en er komt wel eens een foutje voorbij. Is dat erg? Nee! Er is ruimte voor nuances en emoties.

Aandacht

Juist met emoties identificeren volgers zich. De samenleving neemt geen genoegen meer met mooie praatjes. Een ‘Daar kun je op vertrouwen!’ wordt beantwoord met een “Waar zie ik dat aan?” Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, moet je als organisatie aandachtig luisteren naar en oprecht geïnteresseerd zijn in je doelgroep. Wat is de behoefte van jouw doelgroep? Hoe staat jouw doelgroep tegenover je merk? Sympathiseer op zoveel mogelijk momenten met de mensen waarvoor je het doet. Bepaal je focus en breng je vragen in kaart. Voer een actorenanalyse uit of ga met je doelgroep in gesprek. Het levert waardevolle inzichten op die je kan vastpakken.

Concreet

Ga vervolgens met deze inzichten aan de slag. Stel een krachtige kernboodschap die als rode draad in je communicatie fungeert. Wees concreet in je communicatie. Niemand zit te wachten op loze beloftes en vage beschrijvingen. Je doelgroep moet meteen weten wat je bedoelt en wat ze aan jou hebben. Vermijd woorden als ‘misschien’, ‘meestal’, en ‘proberen’.

Authentiek communiceren

Ben niet alleen concreet, maar ook authentiek. Vertel je eigen verhaal. Met persoonlijke anekdotes en verhalen laat je zien dat je een persoon van vlees en bloed bent én je roept herkenning op. Vertel een klant niet dat je maatwerk en kwaliteit levert, maar hoe. En ons aller-, allerbelangrijkste advies: durf jezelf te zijn.

Concreet, persoonlijk en authentiek zijn de ingrediënten voor een relatie met je klant die gebaseerd is op vertrouwen. Durf jij al te communiceren zonder opsmuk?

Anne Geurts
27 februari 2020
Terug naar het overzicht