7 tips voor tekstschrijvers in de dop

Ga je zelf aan de slag met het schrijven van een tekst? Hartstikke leuk! Laat ons je op weg helpen met deze 7 tips:

1. Vertel een verhaal

Storytelling. Deze term klinkt je vast bekend in de oren. Storytelling is het vertellen van een geloofwaardig verhaal dat relevant is voor de doelgroep. Een of meerdere verhalen zorgen ervoor dat een samenhang tussen gebeurtenissen ontstaat. Die verhalen zorgen ervoor dat de doelgroep (complexe) informatie begrijpt, de informatie onthoudt en er een emotionele band ontstaat.

2. Maak het persoonlijk

Verhalen verbinden en geven je organisatie een gezicht. Het zijn de persoonlijke verhalen van jou en je collega’s die het bedrijf vormen en het bestaansrecht versterken. Vertel zomaar wat je voor klant X gedaan hebt. Vertel het eens vanuit het perspectief van de collega die betrokken is bij de opdracht.

3. Gebruik emotie

Of je nu functioneel schrijft, een kort verhaal of een prachtige roman schrijft: emotie is essentieel. Als je marketing toepast, ben je bijvoorbeeld bezig met het meenemen van de lezer naar een andere wereld. Jouw wereld. Maak niet alleen gebruik van de emotie zelf, maar ook van zogenaamde ‘bij-emoties’.

Voorbeeld: wil je de lezer vreugde laten voelen? Diep dit uit in de bij-emoties verwondering, enthousiasme, trots of kracht. In deze emoties kun je vervolgens nóg een stap verder gaan: verbazing en ontzag (verwondering), gewillig en energiek (enthousiasme), belangrijk en zelfverzekerd (trots) en moedig en provocerend (kracht). Door deze bij-emoties te verwerken in je verhaal, spreek je nóg meer tot de verbeelding.

4. Besteed aandacht aan je titel

Kijk jij in de spiegel voordat je de deur uitgaat? Ik (Anne) in ieder geval wel. Net zoals je met je uiterlijk een goede eerste indruk kunt maken, kun je dit ook met een titel. Kies een titel die prikkelt en uitnodigt tot lezen. Alleen dan zullen ‘koppensnellers’ verder lezen. Hoe ik dat weet? Krantenkoppen scannen is mijn hobby. Meer titeltips vind je hier.

5. ‘Shoot your biggest gun first’ met 5W1H

Begin de tekst met de hoofdboodschap. Waar draait het om? Wat wil je dat de lezer onthoudt na het lezen van je tekst? Dit zet je in de intro. Huh? Waarom je hebt toch een hele tekst tot je beschikking? Nope. I hate to break it to you, maar de meeste mensen lezen alleen de titel van het bericht. Veel mensen lezen ook de intro. En alleen de écht geïnteresseerden lezen door. En dan vaak niet tot het eind… Dus: zet het belangrijkste bovenaan.

Een handig geheugensteuntje is 5W1H: wie, wat waar, wanneer, waarom en hoe. Als je deze vragen beantwoord hebt in de intro, heb je waarschijnlijk de belangrijkste zaken benoemd.

6. Geef je tekst aandacht

Ja, natuurlijk geef je je tekst tijd en aandacht. Dat merkt een lezer direct. Maar geef je je tekst ook een andere vorm van aandacht? Vertel bijvoorbeeld een anekdote over iets dat je hebt gelezen of meegemaakt. Of speel in op de actualiteit door iets aan te stippen wat op dat moment veel aandacht krijgt in de publiciteit.

7. Laat het even bezinken

Heb je je tekst af? Fijn! Lees de tekst op een later moment nog eens na. Of vraag een ander om je tekst na te lezen. En komen jij en die ander er toch niet helemaal uit? Mijn collega’s en ik kijken graag met je mee!

Anne Geurts
15 februari 2022
Terug naar het overzicht