5 tips voor een goede webtekst
Goede content scoort. En dát wil jij natuurlijk op jouw website! Voor jouw bezoeker is het handig dat deze zo snel mogelijk vindt waar hij of zij naar zoekt. Bezoekers scannen en beslissen in een rap tempo of jouw pagina de moeite waard is. Niet alleen bezoekers werken zo. Ook zoekmachines gebruiken deze methode voor de vindbaarheid van je pagina. Daarom zijn goede webteksten van belang. Gebruik onze 5 tips!
1. Denk aan je doelgroep
Aan wie schrijf je? Pas je tone-of-voice daarop aan. Is je bezoeker een specialist? Of weet diegene nog niet veel van het onderwerp af? Kun je in vaktaal praten? Of zoekt je bezoeker naar een uitleg? Denk ook aan het gebruik van u of jij.
2. Gebruik zoekwoorden
Wat zijn woorden waarop bezoekers jou vinden? Ontdek deze interessante woorden met een keyword-tool, bijvoorbeeld Google Adwords. Begin je tekst met 1 tot 3 zoekwoorden en schrijf daaromheen je verhaal.
3. Wat is je call to action?
Wat is het doel van jouw tekst? Wil je bezoekers informeren of wil je dat ze iets doen? Gebruik een ‘call to action’ om ze, letterlijk, aan te zetten tot actie. Contact opnemen? Een aankoop doen? Klikken op je PDF-bestand? Gebruik hiervoor een opvallende button en laat de bezoeker doorklikken naar een andere pagina. Zorg ervoor dat jouw bezoeker niet hoeft te zoeken.
4. Gebruik tussenkopjes
Het klinkt misschien simpel, maar het is de sleutel. Gebruik tussenkopjes. Daarmee creëer je duidelijke teksten. Het helpt bezoekers jouw pagina te scannen en direct te navigeren naar waar zij voor kwamen. Dat zorgt voor rust. Houd je alinea’s ook kort: ongeveer 4 of 5 schermregels.
5. Hou het kort en actief
Less is more. Schrijf korte alinea’s van tien regels. Gebruik hierbij actieve zinnen in de bedrijvende vorm. Gebruik niet alleen maar korte zinnen, maar mix met lange zinnen. Zorg dat de lange zinnen niet meer dan 12 woorden bevatten.
Zo schrijf jij een webtekst die bezoekers naar je site laten druppelen!
Hulp nodig? Neem contact met ons op.