De 3 communicatietrends van 2023

Een nieuw jaar betekent ook weer een jaar vol nieuwe ontwikkelingen in het communicatievak. Wij laten drie trends zien die volgens ons niet zijn weg te denken uit 2023!

 

  1. Een open boek

Er komen tegenwoordig zó veel advertenties voorbij. Op tv. Op internet. Buitenreclame. Op je mobiel. Hierdoor zijn we kritischer geworden en laten we ons niet zoveel meer wijs maken. Daarom is het van belang dat je transparant bent over je merk. Wees eerlijk en persoonlijk. Zo bouw je een hechte band op met je doelgroep. In 2023 worden authenticiteit en vertrouwen nóg belangrijker. Wees een open boek. Lees hier hoe je dat kunt doen.

  1. Podcasts en videomarketing

De populariteit van de podcast groeit hard, vooral in onze ‘always on and on the go’ -maatschappij. De laatste tijd zien we over ieder onderwerp wel een podcast. Luister jij er wel eens een? Tijdens het koken? Het rijden? Of een wandelingetje? Heb je een interessante boodschap? Dan zou een podcast een aanvulling kunnen zijn op je huidige kanalen. Boodschappen die je via je huidige kanalen uitdraagt, kun je verder bespreken in een podcast.

Ook blijft video een perfect middel om visueel een verhaal te vertellen. We zien steeds meer kortere video’s om de interactie op te zoeken. Denk aan TikTok en Instagram Reels. Wat laat jij je doelgroep zien in deze vorm?

  1. Intentie content

Voorheen stonden vooral de behoeftes en verwachtingen van consumenten centraal. Tegenwoordig probeer je vooral te achterhalen wat de intenties van je doelgroep zijn. Je focust vooral op de ‘waarom’ en niet op de ‘wat’ of ‘hoe’. Waarom maakt hij of zij deze keuze? Waarom wil hij of zij dit?

Door het ‘waarom’ te begrijpen, begrijp je je doelgroep en kun je relevante intentie content creëren. Zo kun je je onderscheiden en de diepte ingaan. Laat je doelgroep zien en voelen wat je merk betekent.

 

Dit zijn drie trends die volgens ons een hoge opmars maken in 2023. Houd jij ze in je achterhoofd?

Sarah van Avesaath
18 januari 2023
Terug naar het overzicht