Waarom een grafisch webontwerp onderdeel is van je marketingcommunicatiestrategie

Een grafisch ontwerp van mijn website? Ik heb toch al een logo? Eh, zo werkt het niet helemaal. Een grafisch ontwerp gaat veel verder dan een logo of huisstijl. Het varieert van visitekaartjes en brochures tot social media uitingen én je website. Gelukkig onderstrepen steeds meer bedrijven en organisaties het belang van een goed grafisch webontwerp. De eerste indruk maak je namelijk maar één keer. Waar moet je rekening mee houden bij het grafisch ontwerp van je website?

1. Verbeeld jouw verhaal

Concept en design zijn een noodzakelijk onderdeel van jouw marketingcommunicatiestrategie. Bij de vertaling van jouw strategie naar een grafisch ontwerp speelt branding een belangrijke rol. Jouw beeldtaal draagt namelijk bij aan de merkbeleving van je klanten. Daarom is het belangrijk dat je vormgeving past bij de (kern)waarden van het bedrijf. Ga daar dus eerst naar op zoek.

 IT-leverancier RoRo legde een positionerings- en profileringsvraag bij ons neer. Samen met deze opdrachtgever identificeerden we de onderscheidende waarden van RoRo. Van daaruit ontwikkelden we een nieuwe huisstijl, inclusief logo en grafisch webontwerp. Een eigentijdse uitstraling en belofte: IT die écht bij u past! Bekijk het webontwerp hieronder.

2. Herkenning

Een goed begin is een herkenbare stijl waarmee jouw bedrijf zich visueel presenteert. Wanneer jouw bedrijf met één herkenbaar profiel naar buiten treedt, pluk je daar vroeg of laat de vruchten van. Klanten herkennen jou en weten wat je doet. Stel jezelf daarom de vraag of al jouw gebruikte middelen dezelfde sfeer en persoonlijkheid ‘ademen’. Het grafisch ontwerp van jouw website hoort bij de visuele presentatie van jouw merk.

Regelmatig werken we voor klanten waarbij de huisstijl al vastligt. Zo verzorgden we voor Fysiotherapie Göttgens Kienhuis Pfennings het grafisch webontwerp. De website sluit naadloos op de bestaande huisstijl aan. Herkenbaar, zonder in herhaling te vallen. Bekijk het webontwerp hieronder.

3. Klantreis

Stel jij jezelf wel eens de vraag wat het doel is van jouw website? Welke functionaliteiten horen daarbij? Wat bepaalt de conversie van jouw website? Welke call-to-actions passen daarbij? Hoe vertaal je deze naar een kwalitatieve website? De inhoud (techniek, teksten) moet goed zijn, maar óók het uiterlijk. Het grafisch ontwerp kan je website maken of kraken. Het kan jouw klanten nét dat ene duwtje geven om jouw product of dienst aan te schaffen.

De nieuwe website van GROBA geeft je het gevoel dat je midden in een kaasfabriek staat. Voor deze klant werkten we nauw samen met webdeveloper Nettt Interactieve Media. Het resultaat? De technische functionaliteiten en het grafisch ontwerp versterken elkaar. Bekijk het webontwerp hieronder.

4. Dosis creativiteit

Jouw bedrijf is uniek. Jouw website ook? Vind jij het ook belangrijk dat jouw website er met kop en schouders bovenuit steekt? Wees creatief!

De vier websites die we voor Onderwijsgemeenschap Venlo en Omstreken (OGVO) ontwierpen, hadden iets bijzonders. Eén organisatie. Dezelfde kernwaarden. Hetzelfde herkenbare profiel. Dezelfde klantreis en functionaliteiten. En tóch uniek. Bekijk het webontwerp hieronder.

Terug naar het overzicht