Versterk jouw identiteit

Pay-off, tagline en slogan? Wat is het? En wat is het verschil? “Zit er dan verschil tussen”, hoor ik je denken. Yes, dat zit er. Ze hebben wel één ding gemeen: ze vergroten jouw bereik!

Met een paar woorden jouw merkidentiteit versterken. Daar komen de termen, pay-off, tagline en slogan bij kijken die vaak lukraak worden gebruikt… Alsof het synoniemen zijn voor ‘een korte zin bij een merk’. Eerlijk is eerlijk, het is niet makkelijk. Zo bestaan ze alle drie uit drie, vier of vijf woorden. Elk heeft echter zijn eigen specifieke functie en plek. Een pay-off speelt in op een emotie of behoefte. Het ligt dichtbij de kern en identiteit van jouw organisatie. Het geeft de belofte aan je doelgroep weer: ‘Waar onderscheid je in ten opzichte van concurrenten?’ en ‘Waar sta je voor?’

Uitdagend

Hoe kom je tot een sterke pay-off? Allereerst moet de pay-off voor iedereen begrijpelijk zijn. De behoefte van jouw doelgroep staat centraal. Het is in lijn met je organisatie, kort, krachtig én blijft hangen. Maak je doelgroep nieuwsgierig, daag ze uit of maak ze zelfs aan het lachen. Denk aan ‘Coolblue, alles voor een glimlach’. Pas rijm, alliteratie of herhaling toe zodat de boodschap beter blijft hangen. Ook helpt een melodietje bij de herkenbaarheid. Ik hoef maar te zeggen “Kruidvat, steeds verrassend, altijd voordelig!” Wedden dat het deuntje zich nu afspeelt in je hoofd?

Direct duidelijk

Een tagline is dat wat je doet. Het vat je organisatie in één zin samen. YouTube benoemt bijvoorbeeld in twee woorden wat ze doen én waar ze goed in zijn. ‘Broadcast Yourself’. Simpel, toch? Wees concreet. Stel jezelf de vraag: “Wat doe je?”, “Waar ben je goed in?”, “Waar onderscheid je je in?” Oh, en benoem je belangrijkste SEO-keyword.

Memorabele klevers

Een slogan is anders. Het is vaak gekoppeld aan een campagne of actie. Kort, krachtig en dichtbij de kern. Een goede slogan is memorabel. Speel eens met rijm of een alliteratie: ‘Heerlijk. Helder. Heineken’. Vermijd het woord ‘niet’. Mensen lezen gauw over een ontkenning heen. Mag het nog iets spannender voor je? Zet niet-bestaande woorden in: ‘Goeiemoggel’ bekend van de reclame van KPN uit 2007 of ’Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet’. Dat blijft in je hoofd kleven.

Wil jij net zo’n memorabele slogan bedenken? Haal wat inspiratie op via deze site.

 

Wat denk je, is jouw pay-off, tagline of slogan sterk genoeg? Of kan dat zinnetje nog krachtiger?

Garcella Dings
19 november 2019
Terug naar het overzicht