Versterk je identiteit met een goed gekozen lettertype

Vrijdag 3 juli – Vandaag is het Comic Sans dag. Een lettertype waar de haren van menig vormgever van omhoog gaan staan. Marc Schattefor, vormgever bij Arc Communicatie: “Comic Sans is wat mij betreft maar op één plek passend: op de uitnodiging van een kinderfeestje. Voor al het andere: keep in mind dat een lettertype, maar ook vorm en kleur, de boodschap van je zakelijke communicatie kan versterken óf juist verzwakken.”

Tips van (M)Arc:

💡 Zorg voor een letter die past bij je imago
“Door een huisstijl te ontwerpen die past bij de identiteit van je bedrijf, product en/of dienst, werk je aan je naamsbekendheid. Maar je legt er ook je imago mee vast. Als je goed nadenkt over het lettertype dat je daarbij gebruikt, creëer je een uitstraling die de juiste doelgroep voor jou aantrekt. Vergelijk het met de kleding die je aantrekt. Ga je op teenslippers naar je klant? Of trek je toch liever een overhemd aan? Niet alleen je eigen uiterlijk, maar ook het uiterlijk van je zakelijke communicatie bepaalt hoe je overkomt bij iemand anders.”

💡 Leesbaarheid gaat boven alles!
“Sommige letters zijn goed leesbaar op papier, maar minder duidelijk op het web. In boeken zie je bijvoorbeeld een ander type letter dan online. Daar wordt vaak een schreefletter gebruikt. Dat is een letter met kleine streepjes aan de stokken en staarten. Times New Roman leest bijvoorbeeld prima in een boek, maar op een website kun je beter kiezen voor een schreefloze letter zoals Verdana. Bedenk dus goed waarvoor je een tekst gebruikt, leesbaarheid is belangrijk!”

💡 Informeer iedereen over de afspraken
“Zorg ervoor dat iedereen in de organisatie op de hoogte is van het gekozen lettertype. Leg de afspraken vast in een huisstijlhandboek, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. En zo voorkom je dat op een dag als vandaag er opeens een mail in Comic Sans naar die ene belangrijke klant verstuurd wordt!”

Anne Geurts
3 juli 2020
Terug naar het overzicht