Schrijf in spreektaal en win klanten

Klanten winnen? Dát wil iedereen wel! Wist je dat taalgebruik hiervoor een machtig middel is? En dan vooral makkelijk en informeel taalgebruik. Maar veel mensen vinden makkelijk en informeel schrijven soms best eng. Wij laten zien hoe je dat kunt doen.

Het gevoel
Wat is het geheim achter de manier waarop jij je klanten het best aanspreekt? Dat ligt bij het gevoel dat je hun meegeeft. Wat laat je achter als ze jouw tekst lezen? Natuurlijk, je wilt ze een goed gevoel geven. Dat lukt als je schijft op een menselijke, losse en informele toon. Eigenlijk dus met spreektaal!

Lekker makkelijk
Stel, je bent een vliegtuigmaatschappij en je moet reizigers teleurstellen met een geannuleerde vlucht. Hoe informeer je ze? Op een formele toon? Of kies je voor informele communicatie? Uit een experiment blijkt dat een meerderheid van de lezers een voorkeur heeft voor de natuurlijke en makkelijke schrijfstijl. Informeel dus.

Met informele communicatie zorg je dat je klanten een goed gevoel krijgen bij jouw merk. Ook al denk je misschien dat het niet bij je doelgroep past. Je klanten zijn te zakelijk. Of te oud. Máár ook bij deze groep past een makkelijke en natuurlijke schrijfstijl.

Oké, en nu?
Schrijven in spreektaal werkt. Maar hoe doe je dat? Het is helemaal niet zo makkelijk. Want hoe je echt spreekt, is niet hetzelfde als hoe je spreektaal schrijft. Goed nieuws: oefening baart kunst. Ken je kernwaarden. Weet wie je doelgroep is. En neem de tijd. Als het lukt, heb je een schat in handen om klanten voor je te winnen. En om ze voor altijd bij je te houden. Wij kunnen het iedereen aanraden.

Behoefte aan wat hulp? Neem contact met ons op!

Sarah van Avesaath
8 februari 2023
Terug naar het overzicht