Kun jij een kameleon gebruiken?

Het communicatievak is even breed als veelzijdig. Wat ons betreft een bron van inspiratie en een warenhuis aan kansen! Maar waar wij als communicatieprofessionals verdieping, verbinding en veelkleurigheid zien, ziet een ander door de bomen het bos niet meer.

Communicatie is een breed begrip. Welke communicatiedisciplines vind je tegenwoordig niet allemaal op een communicatieafdeling? Interne communicatie, marketing, PR, corporate communicatie, bestuurscommunicatie, crisiscommunicatie, webbeheer, noem maar op. En niet alleen communicatieprofessionals, maar iederéén in een organisatie communiceert.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Door de opkomst van de communicatieve organisatie wordt communicatie steeds meer een organisatie brede verantwoordelijkheid. Als organisatie doe je dus een beroep op de communicatievaardigheden van medewerkers. Tel daarbij verschuivingen in medialandschap, veelheid aan informatie die we binnenkrijgen en de immer moeilijk gevonden balans tussen on- en offline communicatie op. Dit alles kan organisaties flink uitdagen.

Kameleon

Die uitdaging is niet zonder risico’s: communicatie maakt of breekt een organisatie. Maatwerk is zó belangrijk. Daarom is een goede communicatieadviseur als een kameleon: elke sector en elk deelgebied vraagt om een eigen aanpak, een eigen kleur. Waar de communicatieadviseur in de ene organisatie vooral meerwaarde biedt in de uitvoering, treedt hij in de andere organisatie op als coach en adviseur van de communicatieve organisatie. De juiste adviseur op de juiste klus neemt je werk uit handen, precies daar waar jij op dat moment behoefte aan hebt.

Hoe zit het met jouw veelkleurigheid? Ben je content of denk je dat het nog beter kan?

Anne Geurts
20 september 2019
Terug naar het overzicht