Hoe staat het met jouw on- en offline balans?
Het is vandaag de Dag van de Post. Waar vroeger koeriers te voet of te paard flinke afstanden aflegden, bereik je de ander nu binnen enkele seconden met één muisklik. Een wereld van verschil! Anno 2019 zijn we vaak geneigd om voor online communicatie te kiezen. Waarom mogen we het offline gedeelte niet vergeten?
In de praktijk blijkt het vaak lastig om een goede balans tussen on- en offline communicatie te vinden. Veel informatie gaat in razendsnel tempo het internet over. De macht van de klassieke media lijkt af te nemen, de impact die een enkel individu op een organisatie kan hebben, neemt toe. Maar is dit wel echt zo? 24/7 worden we geprikkeld door berichten die via e-mail, sociale media en andere kanalen bij ons binnenkomen. Dit zorgt soms voor een overload aan prikkels. Hoe zorg je dat jouw boodschap in die continue stroom van informatie eruit springt? Hoe kom je in contact met je overprikkelde doelgroep?
Persoonlijk en authentiek
Met offline communicatie kun je in deze tijd van ‘informatie-overload’, ‘engagement’ en ‘cross-channel’ juist opvallen. Op een persoonlijke en authentieke manier. Op een manier die bij je doelgroep past. Met een relatiemagazine, zoals de Kampioen van de ANWB en de Allerhande van Albert Heijn, laat je zien dat je in de relatie met je klanten investeert. Informatiebijeenkomsten helpen gemeenten in gesprek te gaan met inwoners. Of verras de klanten van je restaurant met het recept van het gerecht waarvan ze net genoten hebben. En een persoonlijk kaartje bij een webshopbestelling zorgt vaak voor nét dat beetje extra. Door ook offline verbinding te maken, bouw je duurzame relaties op. In real life. Immers, jouw publiek leeft offline!
Hoe zit het met de balans tussen online en offline in jouw organisatie? Ben je tevreden of denk je dat het nog beter kan?