Communiceer โœ๐Ÿผ jij met emoji ๐Ÿ˜ƒ?

Het begon ooit met simpele leestekens zoals :-D. Tegenwoordig ziet het er een stuk geavanceerder uit en hebben we het over โ€˜emojiโ€™. Ze zijn niet meer weg te denken uit onze communicatie. Vooral in privรฉ communicatie gebruiken we ze rijkelijk, maar ook in zakelijke communicatie duiken ze steeds vaker op. Is dat wel zo handig?

  • Emoties zorgen voor sympathie
    Het overbrengen van je boodschap is de kern van communicatie. Wanneer mensen met elkaar praten, gaat het niet alleen om woorden. Je hele lijf doet mee. Met deze non-verbale communicatie krijgen je woorden emotie. Zo is je verhaal voor een ander makkelijker te begrijpen. Een glimlach zorgt ervoor dat een ander zich prettig voelt. Je komt sympathieker over.
  • Emoties gaan vaak verloren bij geschreven communicatie
    Waar je in gesproken taal je emoties uitdrukt met non-verbale communicatie, is dat op papier of beeldscherm een stuk moeilijker. Zeker online, waar berichten vaak korter dan kort zijn, is het uitdagend om gevoel in een tekst te leggen. Emoji bieden in dat geval een uitkomst. Ze zijn inmiddels zo ingeburgerd in onze vluchtige communicatievormen dat we er nauwelijks meer bij stilstaan dat we ze gebruiken.
  • Emoji verduidelijken je bedoeling
    Met emoji kun je je bericht nuanceren, onderstrepen of erop reageren. Hierdoor neemt het risico van het verkeerd begrepen worden behoorlijk af. Ook bij zakelijke communicatie is het belangrijk dat je boodschap goed overkomt. Op de vraag je of je emoji wel of niet in zakelijke communicatie moet gebruiken, is echter geen eenduidig antwoord.
  • Emoji in zakelijke communicatie
    Diverse onderzoeken wijzen uit dat je emoji in zakelijke communicatie beter kunt vermijden. Een glimlachende emoji wekt geen sympathie op. Sterker nog, emoji in zakelijke communicatie zorgen ervoor dat je als minder competent gezien wordt!

Onze tips

Opletten geblazen dus. Kleine nuance: kijk vooral naar wat bij jouw bedrijf en doelgroep past.

๐Ÿ’ก Werk je in het bedrijfsleven? Houd je zakelijke communicatie in bijvoorbeeld de industrie of financiรซle wereld kort, bondig en ter zake. Vermijd emoji.

๐Ÿ’ก Bekleed je een managementfunctie? Onthoud dan dat emoji je autoriteit kunnen verzwakken. Gebruik ze liever niet.

๐Ÿ’ก Werk je met jongeren? Ben je veel op social media aanwezig? Gebruik dan vooral wรฉl emoji.

๐Ÿ’ก Schrijf je een artikel over emoji? Tjaโ€ฆ ๐Ÿ˜„๐Ÿ˜‰

Anne Geurts
17 juli 2020
Terug naar het overzicht